måndag, april 27, 2009

Gammalt..

Jag va ju bara tvungen att lägga in förlossningsberättelsen här som jag hade på min gamla gamla blogg :P hehe.. Så den kommer här nedan..

Nu är äntligen min dotter hos oss :) Man har längtat så in i.. Hon kom till världen Onsdagen den 19 December.. :) Med en väldans fart.. Här har ni hela min förlossningshistoria...

Allting började när jag vaknade med värk i magen, trodde jag behövde gå på toaletten.. gick in o inget hände.. Sen fick jag en till värk efter ungefär tio minuter.. Så blev jag lite fundersam.. Så jag gick till sängen o la mig ner o de gjorde något så fruktansvärt ont.. När jag legat ner ett tag så fick jag smått panik när jag fick ont så jag väckte älsklingen.. o sa till honom att jag antagligen hade värkar men jag var inte säker.. De gjorde ju ont men eftersom folk sagt att "du märker när dem kommer" så tänkte jag "äsch, de ska vara värre än vad de är eftersom dem säger så"... Jag ringde till mamma o pratade med henne.. Fast jag sagt att jag inte skulle göra de, utan skulle överaska henne genom att bara ringa o säga att hon blevit mormor.. hehe.. men jag klarade inte de.. hihi.. Sen när jag pratat me mamma så kollade jag på julkalendern.. O när jag kollade på de som varar i en kvart, då hade jag 4 stycken värkar.. fick skriva upp tiden hela tiden så jag visste hur ofta dem kom.. När jag gjort de o märkte att de gick mellan 3-10 minuter mellan värkarna så bestämde jag mig för att ringa in o höra med förlossningen vad dem sa.. pratade med dem där inne, o dem sa till mig att de skulle komma mer regelbundet med max 5 minuters mellanrum o hålla i sig i över en minut.. Så då tänkte jag att då är de inte dags idag.. Verkade inte så på barnmorskan heller när jag snackade med henne.. trodde de skulle avta men när vi lagt på blev dem kraftigare... pratade med mamma på msn o i tele flera ggr innan jag bestämde mig för att jag skulle komma ner en runda.. låna duschen o så.. se fall de skulle hjälpa.. Sandra (älsklingens syster) kom upp o hälsa på en snabbis, så man fick snacka lite med henne.. Fick lite råd o hon sa till mig att jag inte skulle bry mig om barnmorskan sa att jag skulle stanna hemma om jag kände att jag måste in.. När hon gått så ringde jag mamma o fråga fall hon visste någon som kunde hämta mig för jag kände att jag inte kunde gå ner.. Så Pidda kom o hämta mig.. körde inom oj så jag kunde handla mig cigg.. Sen åkte jag ner till mamma där Pidda körde mig ända upp till mammas ingång.. Vilket är svårt att göra med en så stor bil som han har.. hehe.. Men men.. Sen rökade jag med mamma o efter de gick jag in i duschen o så.. Kunde knappt stå där inne så mamma fick hämta en pall som min lillasyster har till sina leksaker.. så fick jag sitta på den lilla när jag var där i duschen.. Vi mätte värkarna o jag skrev ju bara upp dem som var så starka men skulle skrevet upp alla.. Sen sa min mormor: Äsch de är bara sånna där pinvärkar så de lär inte hända något idag.. Kommer försvinna igen, avsluta hon med innan hon gick in till sig.. Jag orkade inte bry mig, ville ju inte att de skulle avta.. När mormor gått startade värkarna ännu mer.. kom tätare o kraftigare.. Jag försökte dämpa de med att älsklingen fick massera mig under tiden värken kom men de gjorde saken bara värre.. när jag reser på huvudet ser jag att kuss står utanför mammi =) Så jag gick ut till henne o pratade o röka... fick värkar där ute.. mamma hade stuckit iväg till arbetsförmedlingen.. när hon kom tillbaka stod jag fortfarande ute.. vi snacka o rökade lite till.. jag tände en cigg typ vid varje värk... Tyckte själv att de dämpade men de gjorde de ju inte.. hehe.. När vi snackat o rökat de vi skulle så gick kuss hem igen o vi hade pratat om att åka in lite senare mot fem om de inte avtatt då.. När vi kom in så fick jag ytterligare värkar som jag knappt klarade av.. Började gråta när jag fick dem.. Så mamma ringde till pappas fru Eva o fråga om hon kunde köra oss in eftersom jag hade så himla ont.. Bara så man kunde kolla de iaf... Hon sa ja o satte sig i bilen.. Sen ringde vi kuss o fråga om hon skulle med för vi skulle åka in.. eftersom hon inte hade någon bil.. så hon sa ja.. när vi lagt på tog de inte lång tid innan hon ringde tillbaka o sa att Niclas hade kommit hem med bilen så hon kunde köra in oss.. så vi fick ringa till Eva igen o säga att Linda fått sin bil igen så hon kunde köra så slapp Eva.. Men Eva skulle ner till mamma o dricka kaffe ändå eftersom hon hade kört hemifrån redan.. Så vi gick ut där ute o rökade medans vi väntade på Linda.. Där stod jag, mamma, Johnny, Sonny o så kom Johan sen kom Eva.. Och alla stirra på mig.. hahaha.. Kändes lite dumt.. När Linda kom så hoppa jag in i bilen o Johnny hoppa också in då alltså.. Så körde vi hem så älsk kunde hämta bbväskan.. sen var de raka vägen till förlossningen.. Vi hittade inte den där parkeringsplatsen som vi skulle stå på, så vi ställde oss på den vanliga... haha... När vi väl kom in så var de hissen direkt, fick åka rullstol för kunde knappt gå.. när vi kom upp mötte en barnmorska upp oss.. Hon var HELT KÖRD I HUVUDET om man får säga de så.. När vi fått komma in på ett rum som var de nästsista rummet som dem hade där inne som va ledigt, då kom de en annan barnmorska som jag gillade lite mer.. Hon satte CTG o sen när dem såg hur tätt mina värkar kom så skulle hon kolla hur mycket jag hade öppnat mig.. När hon kände så var hon osäker såg de ut som.. Så titta hon på mig o sa: Du är öppen 3-4 cm.. O jag höll på att tappa hakan, trodde helt seriöst att jag skulle åka hem igen.. Då säger hon: Så du får stanna här, du kan promenera runder lite här på sjukhuset, kanske gå ner o ta en fika i kaffeterian.. allt för att jag skulle röra på mig.. hehe.. så vi gick ner o rökade, sen till kaffeterian å handlade en fanta.. (typ helt fattiga) haha.. så när vi kom upp igen fick jag lägga mig på sängen igen o ta att alla värkarna kom.. Jag kommer faktiskt inte ihåg så himla mycket men jag tror att de var då jag fick gå in o bada.. Fick använda mig av en sån där som man lutar på när man går.. sen när jag kom till badet var de lugnt ett tag.. rätt skönt faktiskt.. :) Men värkarna var lika jobbiga fortfarande.. inget som dämpades eller så.. när jag badat så var de promenera in på rummet igen o då var värkarna så starka så jag skrek mig igenom dem.. Grät gjorde jag också, då fick jag lustgasen.. vilket jag spydde av två eller tre ggr.. ändå skrek jag som faaan... ont gör de ändå ju, lustgasen tar inte bort allt.. bara gör så man är lite yr i huvudet.. kan inte tänka riktigt klart typ hehe.. känns som man är skitfull.. sen blev de så jobbigt att vi fick fråga barnmorskan om de inte fanns någon annan bedövning som jag kunde få.. Då sa hon att de fanns epidural.. så jag sa att jag ville ha de... så hon gick ut o ringde efter narkosläkaren så han kom o fixade de till mig.. Vilket jag ångrade när jag väl fått känn på vilken smärta de var när han satte i den.. men den hjälpte hihi.. =) Gott va de.. Så då gick vi ner så jag kunde röka.. innan jag fick epiduralen, då kollade dem hur mycke ja hade öppnats o då var jag öppen 8 cm.. Vi gick iaf ner o rökade.. sen när vi kom upp fick jag ligga i sängen ett tag till.. sen gick vi ner igen o rökade.. när vi kom upp hade dem bytat personal.. så då skulle dem kolla igen hur öppen jag var o då var jag 8cm fortfarande.. dem gav mig ytterliggare bedövning i ryggmärgen o sen tryckte dem hål på fosterhinnan så vattnet gick.. då dem gjorde de flög krystvärkarna på mig.. men epiduralen hade effekt där så jag kände inget.. så dem fick ge mig dropp igen fast ett dropp som skulle göra att mina värkar blev starkare o tätare.. så när jag väl kom igång då gick de fooort.. Jag krysta o krysta o krysta.. höll på ett litet tag.. sen helt plötsligt låg lilla gumman på min mage :D hihi.. O jag grät, hade spruckit litta, mest därför jag grät.. o sen även för att jag var glad att de var över.. :) Så tänkte jag, fy va skönt att allt är över.. slipper detta onda nu.. :D Men äsch va fel jag hade, skulle få ut moderkakan också.. men de var inget jobbigt när den väl kom ut.. Hade de varit så lätt o föda barn kunde jag haft tusen barn :D hihi.. Dem skulle sy mig o jag fick lite panik för jag ville inte att dem skulle pilla där nere.. Aj aj aj.. Men men, dem gjorde de ändå, fick ju bedövning.. men de kändes ändå.. Sen skulle jag duscha, reste mig upp å då forsa de blod från kissen på mig.. :O hm, jag blev helt chockad.. men de är ju vanligt.. så jag gick in på toaletten o skulle kissa men kunde inte kissa.. ställde mig i duschen o där kunde ja de.. Barnmorskan tyckte jag skulle prova kissa i duschen eftersom jag hade vatten o skölja med.. lättare då.. när jag duschat så skulle vi väga lillan.. :) hihi.. O vi fottade henne.. la ut de på webbisar.. sen var de dags för att Natalia skulle få mjölk :D hihi.. Så då var de dags o lägga henne till bröstet.. Hon tog ett bra tag o sög ordentligt :) hihi.. När hon gjort de fick vi lite mat o äta.. :D Gott gott.. Sen for vi därifrån till BB.. Så kuss sa hejdå o så.. Blev lite rörd.. Kunde nästan inte säga något.. visste inte vad jag skulle säga.. kände mig själv lite smårörd :) Men hon fanns där för mig o jag såg henne som stark när vi var i rummet även om hon var på väg o brista i lite tårar... Men jag är glad att hon fanns där vid min sida..

Nej nu ska jag fixa till lite här på lunar.. Hehe..

Natalia är född 2007-12-19 klockan 23:11
Hon vägde: 2890 gram
Längden var: 47 cm


Där är den berättelse som jag skrev den 22 December 2007!! Det underbaraste ögonblick i mitt liv!! :)

1 kommentar:

  1. jag ångrar mig... jag vill inte ha barn!!! jag klarar inte av smärta så bra.... fy det ger mig rysningar....

    usch, skulle aldrig läst detta....

    SvaraRadera